Най-общо диетите се разделят на:

  • диети за регулиране на килограми – тук целите могат да бъдат както сваляне на килограми, така и покачване или пък трупане на мускулна маса (при спортисти или любители на фитнеса). Те се постигат освен с регулиране на приема на храна, с регулиране и на видовете приета храна.
  • диети при заболявания – тук по-скоро става дума за хранителен режим, препоръчителен дневен прием на основни хранителни вещества и вода, калории, микронутриенти, витамини и минерали.

„Нека вашата храна бъде ваше лекарство, а лекарствата ви – ваша храна.“

–Хипократ (469-359 г. пр. Хр.)

И в двата случая, обаче, най-добрия вариант е превантивен характер на характер на храненето – доза, разнообразие, честота, качество.

Няма вредна храна, има вредни количества.

Тук ще се спрем на диетите, които целят регулиране на килограми.

Какви биват те:

Както казахме могат да бъдат както за сваляне на тегло, така и за покачване. Както за всички е ясно най-разпространено е отслабването. Какво най-често правим. Чуваме как някой е отслабнал 6 кг за една седмица и се втурваме да правим същото. Не си даваме сметка какво значи това, обаче. Най-често диетите за бързо отслабване ограничават както количеството храна, така и някои групи храни.

Но познайте какво?

Тялото ни, за да функционира правилно, има нужда всички видове храни. Редовно!

И така с новата диета, вие го подлагате на стрес. То се страхува, че няма да получи достатъчно и веднага щом се върнете към нормалният си режим на хранене, какво се случва??? То складира още повече от преди веществата, които сте му забранили през диетата. И какво – отново дебелеем, понякога и по-бързо от преди, защото ограничаването и липсата на храната забавя и метаболизма.

След всяка такава диета, ще става все по-трудно да отслабнете и след това да задържите новото си тегло. Това е вредно не само за тялото ви, а и за психическото ви и емоционално състояние. Рискувате трайни физиологически, метаболитни и хормонални увреждания, които могат да отнемат месеци на възстановяване.

Ако след 2-3 седмици проследите какво се случва с вашия приятел, ще видите най-вероятно, че е върнал килограмите си, че и от горе.

Тогава какво да правим?

Решението е едно: не диета, а начин на живот!

Не ограничения, а позволяване на всичко!

Не да се чувстваме лишени, а да приучим организма ни, че има право на всичко.

Но в правилните пропорции и количества – протеини, мазнини и въглехидрати, както и витамини и минерали.

В началото е трудно, но когато се прави бавно, без организма да чувства стреса от липса на храна, той сам усеща коя храна е наистина полезна за него и резултатите идват от само себе си без стрес, без чувство на вина, само удоволствие от разнообразната и вкусна храна.

Време е да увеличим културата си на хранене и да започнем да се грижим за тялото си така, както заслужава. Все пак ще сме заедно с него до края на живота ни.

Има много варианти това да се случи, най-лесният и ефективният, от които е, да се консултирате със специалист. Когато той ви даде професионални, почиващи на знание и опит насоки как, колко, кога и с какво да се храните според индивидуалните ви нужди и състояние, ще започне да идва все повече и повече информация при вас, тъй като ще ви е все по-интересно и важно да се чувствате прекрасно и то във вашата собствена кожа. Странно, нали!? Но и възможно!!